J' - Det är ju nästan så man blir arg...!

Eller tja, iallafall så att jag nästan blir arg.

Några av er kanske har hört talas om historien om Linnea och Oskar?
För er som inte har det så är det nämligen så att Linnea, 14 år, har blivit våldtagen av Oskar, 15 år, på skoltoaletten i i en skola i Bjästa. Linnea anmälde våldtäkten men knappt ingen trodde henne. Fallet gick upp i rätten där Oskar dömdes, han hade erkänt våldtäkten. Sedan tog han tillbaka erkännandet och fallet gick upp i hovrätten där han också dömdes. Trots detta tror ingen på Linnea och hon trakasseras på nätet, i skolan och har knappt några vänner medan Oskar blir hyllad av hela kommunen, även då vuxna som tagit parti för honom. Ingen gav Linnea stöd och hon tvingades flytta 50 mil ifrån sin familj.
På sommar avslutningen i skolan får inte Oskar komma då han har besöksförbud för Linnea och går inte heller längre på skolan då han dömts för ungdomsvård. Oskars familj tog då kontakt med kyrkan och prästen säger att han är mycket välkommen att delta på avslutningen. Linnea reste bort och deltog därför inte på avslutningen då hon och hennes familj trodde det skulle bli bäst. Oskar gav hela hans klass och även lärarna varsin blomma och kram, sedan hyllades han med applåder.
Samma kväll var det avslutningsfest och då sägs det att Oskar våldtog ytterligare en tjej, Jennifer (och nej, jag har inte kommit på namne, det är de namn som används av tv, internet osv.). Jennifer anmäler våldtäkten och Oskar döms igen, denna gången trots hans nekande. Fallet går även denna gången upp i hovrätten då han döms igen.
Jennifer & Linnea kände inte varandra sen tidigare, men de går båda igenom samma sak nu. Ingen i samhället tror på dem och de blir trakasserade. Jennifer bor fortfarande kvar i Bjästa men Linnea har som sagt flyttat 50 mil ifrån allt.

Jag har sen lång tid tillbaka läst en blogg, friadennis.se, som handlar om just det här då Dennis är Oskar. Från det jag har läst så har jag trott att Dennis/Oskar är oskyldig. Jag gick med i en grupp på facebook, Fria Dennis. I torsdags såg jag en grupp på facebook, Hon våldtogs på skolan - Han hyllades och jag gick med efter att ha läst förklaringen och då förstod jag inte att det handlade om det jag så länge har läst om då de använde andra namn. Och igår såg morsan på Uppdrag Granskning och då hörde jag att de nämnde orden våldtäkt, Linnea, skoltoalett och Oskar och då blev jag plötsligt intresserad och jag gick in och kollade. Ungefär när halva programmet gått nämnde dem att Oskars bror skapat en blogg och skrivit om det här. De visade en bild på bloggen och det var först då jag förstod vad allting handlade om. Och då förstod jag även att jag plötsligt stod på bådas sida, både Linneas och Oskars, då jag var medlem i båda grupperna på facebook.
I programmet pratade de mycket om Linnea och Jennifer, hur de mådde och hur de kände. Men vad hände med Oskar? Har inte han en mening i det här? Får inte han säga hur han mår, hur han känner?
De nämnde bara hur svårt det är för tjejerna, men Oskar då? Tror de inte att det är någorlunda svårt för honom?

Jag vet inte vems pari jag ska ta. Jag vet inte ens om jag vill eller ska ta någons parti. Jag har inget med det att göra. Jag behöver inte lägga mig i.

Nu ser jag även min bror gå med i massa grupper om Linnea, men har han hört Oskars sida? Nej, det har han inte. Ingen av oss vet sanningen, det är bara dem som vet.
Så varför ska resten av befolkningen lägga sig i?

Kommentera

Lätta ditt hjärta:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0